At gå til jobsamtale

En god jobsamtale står og falder med forberedelsen, så planlæg samtalen i god tid og forbered dig gerne via træning, hvor du har gennemspillet samtalen forud med dig selv som ansøger og arbejdsplads. Brug gerne video (f.eks. i din mobil).

Husk din forberedelse og gennemførelse vil afspejle din hverdag i virksomheden.

Er du inviteret til samtale, er du en interessant kandidat! Det er ikke et spørgsmål om ’at sælge sig selv’ til samtalen, nærmere ikke at tale sig ud af jobbet. Husk indholdet i jobopslaget – hvad efterspurgte arbejdspladsen! – det er rammerne for samtalen

  • Mød til tiden!!! Og sluk din telefon!!!
  • Husk navnet på den/dem du skal have møde med hvis det/de er oplyst.
  • Sørg for at din påklædning stemmer overens med det job, du søger. Og at du er velsoigneret og har husket at børste tænder.
  • Sørg for at have kendskab til arbejdspladsen. Altid læse deres hjemmeside grundigt igennem inden samtalen.
  • Sørg for at have styr på de klassiske spørgsmål.
  • Sørg for at have gennemgået og skrevet dine egne spørgsmål til arbejdspladsen ned. At du stiller spørgsmål viser, at du er interesseret, at du har forberedt dig, og det kan være dit bidrag til at samtalen bliver ligeværdig.
  • Sørg for at have styr på dit lønniveau eller vide, hvordan du skal spørge ind til det under samtalen (nej, det er ikke pinligt at tale om, det er faktisk et meget vigtigt emne for begge parter).
  • Husk at have skrivepapir og skriveredskab let tilgængeligt.

 

Når du ankommer vær åben og smilende. Det er ok at være lidt nervøs.

Hav et fast håndtryk, god rolig øjenkontakt, ingen arme over kors og øv dig i at sidde roligt på stolen. Hold dig til emnet og undgå at ’lade munden løbe’. Lidt ydmyghed skader aldrig … men uden at du opleves som underdanig.

Fortæl hvad du kan byde ind med i forhold til jobbet og vis interesse for arbejdspladsen, spørg gerne ind til dens hverdag, lyt og giv plads til også at lade arbejdspladsen fortælle.

Husk at ærlighed sælger. Svar oprigtigt på spørgsmål og ved du på forhånd, at der kan være spørgsmål, du oplever som vanskelige at svare på, så øv dig i hvordan du vil svare, hvis (hvis) sådanne spørgsmål skulle dukke op.

Sørg for en god afslutning på samtalen ved, at du har fået svar på dine spørgsmål, du har fortalt hvad arbejdspladsen ville høre om.

Det er altid godt lige at gennemgå eventuelle aftaler, der er blevet indgået under samtalen. Og husk at takke for en god samtale.